Újra el lehet jutni Csisztafürdőig a balatonfenyvesi kisvasúttal

Újra el lehet jutni Csisztafürdőig a balatonfenyvesi kisvasúttal

2021. június 29.

  • Nyitólap
  • Friss
  • Újra el lehet jutni Csisztafürdőig a balatonfenyvesi kisvasúttal

Közel két évtizedes forgalomszünet után július 1-jétől ismét járnak a vonatok a balatonfenyvesi kisvasút Csisztafürdőre vivő, újjáépített vonalán.

A gyógyfürdőhöz vezető nyomvonalon a pályát teljes hosszában újjáépíttette a MÁV, így már vonatozással is elérhető a Buzsákhoz tartozó, közúton csak jókora kerülővel megközelíthető pihenőhely. A nyári főszezonban Balatonfenyvest Csisztapusztával és Somogyszentpállal is 6-6 vonatpár köti össze. A július 1-jétől érvényes nyári menetrend szerint a fürdő nyitvatartásához igazodva, két óránként járnak a vonatok a felújított vonalon, a menetidő 35 perc. A kisvasúton a tavaly bevezetett Balaton24 és Balaton72, illetve az idén új Balaton24/72 Duo napijegyekkel is lehet utazni.

Az 1950-től gazdasági vasútként üzemelő vonalon mára a személyszállítás az egyeduralkodó. Nyáron jelentős a balatoni kirándulóforgalom, de a somogyszentpáliak és imremajoriak számára a közösségi közlekedést is ezek a kisvonatok jelentik. A MÁV elnök-vezérigazgatója, Homolya Róbert másfél éve, a balatonfenyvesi kisvasút másik ágán 474 millió forintból befejezett pálya-felújítási munkák apropóján jelentette be, hogy megkezdődhet a Balatonfenyvesi kisvasút csisztafürdői ágának újjáépítése 2,1 milliárd forintból. Erre azért volt szükség, mert a közel húsz éve elrendelt üzemszünet miatt a 8,3 kilométeres pályaszakaszt benőtte a növényzet, a pálya megrongálódott, illetve hiányossá vált, és a hidakat, vasúti átjárókat is jelentősen fel kellett újítani.
A Terület- és településfejlesztési operatív program által biztosított 650 millió forintból Csisztafürdőnél egy kerékpáros-turizmust is kiszolgáló állomás épül, továbbá fejlesztik az imremajori állomást, és a balatonfenyvesi végállomást is.


A Balatonnagybereki Állami Gazdaság kezdeményezésére 1950. október 13-án kezdték meg a 760 mm nyomtávolságú gazdasági vasút pályájának lefektetését. A lápos, mocsaras területet egymásra merőleges vágányokkal hálózták be. A területen lévő majorságokból mezőgazdasági terményeket, tőzeget és mésziszapot szállított a Balatonfenyvesi vasútállomásra.

1953-ban a gőzmozdonyokat felváltották a dízelmozdonyok. 1954-ben Balatonfenyvesen felépítették a mozdonyszínt és a javítóműhelyt. A menetrend szerinti személyszállítás 1956. június 3-án indult meg. 1960. április 1-jén csatolták a Magyar Államvasutakhoz, mint minden kisvasutat. Az 1970-es évektől az áruszállítás mennyisége folyamatosan csökkent. Az 1980-as években turisztikai jelentősége egyre nőtt, ahogy egyre többen látogatták a csisztapusztai termálfürdőt. 1985-ben gőzvontatású nosztalgia vonatokat indítottak Csisztapusztára. 1987-ben az ide vezető szakaszt kb. 1 km-rel meghosszabbították, hogy még közelebb rakhassa le utasait a fürdőhöz. 1990-ben a többi, csak áruszállításra használt kisvasúti pályaszakaszt üzemen kívül helyeztek, vagy felszedtek.

A csisztai vonalon a 2000-es évek elején az egyre romló pálya és alépítmény miatt leállt a forgalom, míg a somogyszentpáli vonal a 2002. és 2003. évben teljes felújítást kapott, melynek során a régi síneket 48 kg/folyóméterűre cserélték.

Napjainkban menetrendszerinti forgalom csak Somogyszentpál felé van, Csisztapuszta irányába még fellelni a síneket, de vonat már nem közlekedik rajtuk, míg Táska felé már csak a mellékvonal kiágazását biztosító delta maradt meg. A csisztapusztai termálfürdő jelenleg csak közúton közelíthető meg.


Források

  • MTI
  • kisvasut.hu
  • termalonline.hu

Oldal megoszása

Támogassa adója 1%-val egyesületünket: 18365744-1-03 (Rendelkező nyilatkozat letöltése)

Köszönjük, ha adományoz egyesületünk számára

pixel

Számlaszámunk: 10101047-61524000-01001000

© 2016- Minden jog fenntartva, Zöld Közösségért Természetbarát Egyesület. Terv: www.euromarketing.hu.